Write a comment
ردیف نام اصطلاح شرح
1 4WD Four wheel drive سیستم انتقال قدرت به 4 چرخ
2 ستون A

ستون واقع در جلوی بدنه اتومبیل که سقف روی این ستون است و داخل آن عناصر ایمنی غیر فعال تعبیه شده اند.

3

ABS(Blocker (System

سیستم الکترونیکی که توسط سنسورهایی قفل شدن چرخها را در هنگام ترمزهای شدید و ترمز روی سطوح لغزنده

از قبل پیش بینی کرده و با شل و سفت کردن ترمز ها در صدمهای ثانیه ( مثلا 60 بار در ثانیه) باعث میشود چرخها قفل نکرده و حداکثر چسبندگی را داشته باشند و بدین ترتیب در سختترین شرایط نیزکنترل اتومبیل در دست راننده باشد.به کمک این سیستم حتی در ترمزهای شدید و آنی اتومبیل قابلیت فرمان پذیری و توقف سریعتری دارد و امروزه بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل آنرا به صورت استاندارد روی محصولات خود ارائه میدهند و بعضی نیز با درخواست مشتری آنرا روی اتومبیل نصب میکنند.

4

AC)air condition)

 

ایرکاندیش , کولر. شبیه به یخچال کار میکند ,توسط یک کمپرسور ماده گازی تحت فشار قرار گرفته و با گرم شدن تبدیل به مایع شده و سپس سرد میشود. بعد از بخار شدن سریع خنک میشود.برای به کار انداختن کمپرسور مصرف سوخت اتومبیل کمی افزایش میابد.

5

Adaptive Cruise Control

سیستم که فاصله و سرعت اتومبیل را با اتومبیلهای دیگر تنظیم میکند.این سیستم مانع تاثیر گذاری منفی وسایل نقلیه سنگین بر ایمنی جاده و ترافیک میشود. DaimlerChrysler سیستم دیگری را پیشرفت داده که حتی فاصله اتومبیل را با خطوط جاده تنظیم میکند.

6

AERODINAMIC

علم جریان هوا یا همان علم باد که اهمیت زیادی در طراحی یک اتومبیل دارد. زیرا با مقاومت کمتر بدنه اتومبیل در برابر هوا مصرف بنزین نیز کاهش میابد.بهترین مقدار مقاومت در برابر هوا برای اتومبیلهای سواری cw=0,26 میباشد. آیرودینامیک نامناسب اتومبیلهای SUV میتواند تا 0.45 باشد.

7

AFS

AFS یا سیستم تطبیقی روشنایی جلو که با برآورد پیچش فرمان و سرعت خودرو انحنای مسیر را پیش بینی کرده و دقیقا مسیری را که خودرو در آن به حرکت ادامه خواهد داد، روشن میکند.

8 AIRBAG کیسه هوا. در برخوردها و تصادفات حداکثر محافظت و ایمنی را برای سرنشینان تامین میکند.
9

Air Filter

فیلتر هوا. با عبور هوای ورودی به موتور از داخل این فیلتر که معمولا از جنس کاغذ مخصوصی ساخته شده جلوی ورود ذرات و گرد و خاک به موتور گرفته میشود تا تحت اثر این ذرات در موتور ساییدگی ایجاد نشود و همچنین حرارت هوای ورودی تنظیم میشود و صدای مکش هوا نیز تا حد زیادی کاهش میابد.

10

Air Flow Meter

در داخل هواکش دریچه ای وجود دارد که به نسبت شدت جریان هوا باز و بسته میشود و متناسب با این میزان پاشش سوخت را مشخص میکند.

11 Acceleration شتاب. گاز دادن
12

Active Safety

تمام اجزایی و تجهیزاتی که به صورت همیشه فعال ایمنی اتومبیل را بالا میبرند. مانند  ABS , ESP , لاستیکها , ترمزها , شکل آیرودینامیک اتومبیل و ...

13 AWD - All Wheel Drive نام مخفف اتومبیلهای چهار چرخ محرک ( 4 چرخ محرک به صورت دائم و در تمام سرعتها
14

AUTODIMMING

شکست نور توسط آینه داخل اتومبیل. که با سیاهتر شدن آینه و پخش نور , نور بالای اتومبیل عقبی باعث ناراحتی و کاهش دید و مزاحمت راننده اتومبیل جلویی نمیشود.

15

BAS

سیستمی که در ترمزهای آنی فشار داخل هیدرولیک ترمز را زیاد کرده و باعث پخش یکسان قدرت ترمز به چرخها میشودAWD All Wheel Drive

16 BI-XENON

پیشرفته ترین و قویترین نوع چراغ هستند.در این چراغها برای نور پائین و بالا 2 چراغ جدا استفاده

17 Brake Disk Wiping

پاک کننده دیسک ترمز. در هنگام بارش شدید باران روی دیسک را یک لایه نازک آب میگیرد , این سیستم با ایجاد تماس بسیار خفیف لنت ترمز با دیسک با فواصل زمانی

18 CABRIO اتومبیلهایی که 2+2 نفر ظرفبت سرنشین داشته و سقف اتومبیل باز شونده باشد.
19 Catalizor یکی از قطعات اگزوز که میزان گازهای آلوده کننده محیط زیست را کاهش میدهد.
20

Ceramic

ماده ای سبک است که در برخی اتومبیلها مانند Porsche Turbo و Mercedes CL 55 AMG برای ساخت دیسکهای ترمز مورد استفاده قرار گرفته است.از مزایای دیسکهای سرامیکی مقاومت آنها در برابر ساییدگی است که حدودا 300000 کیلومتر عمر میکنند و همچنین نسبت به دیسکهای معمولی 60 درصد سبکتر هستند.

21

clutch

تفاوت مشخص بین گیرباکسهای اتوماتیک و دستی (manual) در کلاچ است.کلاچ اتصالی قابل جدا سازی و رابط انتقال قدرت بین موتور و گیر باکس است.برای حرکت اولیه اتومبیل ابتدا کلاچ گشتاوری را که از موتور میگیرد را به شفت اصلی گیرباکس (که به صورت استاتیک ثابت است) میرساند.همچنین در زمان تعویض دنده ها انتقال نیرو باید قطع شود که کلاچ انجام میگیرد.

22

Compressor

کاری شبیه توربو انجام میدهد ولی قدرت خود را از موتور میگیرد.پمپی که هوا یا مایع کولر را فشرده میکند.Jaguar , مرسدس و سایر تولید کننده گان برای افزایش قدرت از کمپرسور استفاده میکنند.موتور برای به کار انداخت کمپرسور کمی بیشتر سوخت مصرف میکند.

23

CVT-Constantly Variable Transmission

گیرباکس با نسبت متغییر. این گیرباکس در دهه 50 توسط یک هلندی به نام Van Doorne ساخته شد. در این گیرباکسها فقط یک نسبت شروع و پایان وجود دارد که وابسته به دور موتور و سرعت اتومبیل متغییر است.

24

DI -  Direct Injection

تزریق مستقیم سوخت در موتورهای دیزل و بنزینی برای انجام احتراق بهتر. یکی از مشکلات موتورهای دیزل صدایی است که در زمان احتراق ایجاد میشود و Audi با استفاده از این روش ترکیب هوا و سوخت بهتری تولید کرد و تا حدی مشکل صدا را برطرف کرد.

25 differential

دیفرانسیل. سرعت چرخش چرخها را متعادل میکند به خصوص در پیچها که سرعت چرخهای داخل و خارج پیچ با هم تفاوت دارند.

26

differential lock

قفل دیفرانسیل. هنگام از دست دادن چسبندگی یکی از چرخهای محرک جلوی هرز گردی آن چرخ را گرفته و باعث بهبود پایداری و همچنین چسبندگی بیشتر میشود.متداولتربن نوع آن قفل دیفرانسیل مرکزی است که اگر یک چرخ دچار هرز گردی شود از چرخهای جلو یا عقب حرکت ادامه پیدا میکند

27

DTR

مخفف دیسترونیک ( DISTRONIC و یا DYSTRONIC ).سیستم رادار هوشمند کنترل کننده فاصله که توسط مرسدس بنز ساخته شده. این سیستم الکترونیکی توسط یک رادار فاصله را تا اتومبیل جلویی محاسبه میکند و چنانچه این فاصله تا حد خطرناکی کم شود با کاهش نیروی موتور و یا حتی ترمز کردن سرعت را کم کرده و فاصله را افزایش میدهد.

28 DOHC Double Over Head Camshaft موتوری که در بالا دو میل بادامک داشته باشد.
29

EBD-EBV

سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز. EBD مکملی برای ترمزهای مجهز به سیستم ABS به شمار میرود و در هنگام ترمز با تقسیم نیروی وزن تعادل اتومبیل را حفظ کرده و جلوی انحراف اتومبیل را میگیرد.

30 EDC- Electronic Diesel Control سیستم کنترل موتورهای دیزل انژکتوری
31 EPS - Elektro Power Steering سیستم فرمان هیدرولیک با موتور الکتریکی
32

ESP-Electronic Stability Program

سیستم پایداری الکترونیکی (و یا بهتر از آن سیستم ضد ناپایداری که جلوی از کنترل خارج شدن اتومبیل را میگیرد) . اساس کار این سیستم اینست که از سیستم ترمز ABS برای کنترل و هدایت اتومبیل استفاده شود. سیستمهای آنتی بلوکه ABS)) و سیستم آنتی پاتیناژ (TSC ضد هرزگردی) در زمینهای لغزنده ابزارهای سیستم ESP هستند.سنسوری که به فرمان متصل شده هماهنگی بین میزان چرخش فرمان و جهت حرکت اتومبیل را کنترل میکند و در صورت عدم تناسب , ESP سریع وارد عمل شده و ابتدا میزان انتقال نیروی موتور به چرخها را کاهش میدهد.اگر باز هم اتومبیل متناسب با زاویه فرمان حرکت نکند و یا به عبارتی اتومبیل تحت کنترل راننده نباشد یه صورت مستقل از هم روی چرخها ترمز اعمال میشود. این عمل تا زمانی که اتومبیل تحت کنترل راننده در آید و در مسیر دلخواه راننده حرکت کند ادامه می یابد.هنگامی که راننده با سرعت و فراتر از لیمیتهای اتومبیل اقدام به پیچیدن کند این سیستم تا حد چشم گیری جلوی understeer و یا oversteer شدن اتومبیل را میگیرد و در هنگام ترمزهای شدید و شرایط مختلف نیز باعث توقف سریعتر اتومبیل میشود

33

FADING

(داغ کردن ترمزها) تضعیف عملکرد ترمز اتومبیل در نتیجه داغ شدن لنتها و دیسکهای ترمز . مشکلاتی مانند , ضرورت محکم تر فشار دادن پدال ترمز و تضعیف عملکرد ترمز نیز در این وضعیت به وجود می آید.

34

GDI

Direct Injection
موتورهای میتسوبیشی
35 GPS -  Global Positioning System

سیستم موقعیت یاب جهانی.کامپیوتری که در داخل اتومبیل است با ماهواره ارتباط برقرار کرده و موقعیت و محل اتومبیل مشخص میکند و توسط نقشه موجود در حافظه این سیستم راننده را به محل مورد نظر هدایت میکند.

36 GRIP چسبندگی و یا گیرش جاده.
37 GT

مخفف لغات ایتالیایی Gran Turismo (تور بزرگ) میباشد.در اصل این اصطلاح برای اتومبیلهای سدان با خصوصیات اسپورتی بکار میرود.

38

HARDTOP

اتومبیلهایی که سقف فلزی داشته و ستون B ندارند به این نام خوانده میشوند.چنانچه یک اتومبیل HARDTOP سقفی قابل جدا کردن و یا تا شونده داشته باشد شکلی مانند cabrio بدست می آورد.

39 HATCHBACK اتومبیلی که صندوق با شیشه عقب یکپارچه باشد و روی آن چراغهای Stop قرار گرفته باشد.
40 HDC - Hill Descent Control

کنترل حرکت در سرازیری. HDC معمولا از تجهیزات اتومبیلهای 4WD است. در پائین آمدن از سرازیری ها سرعت را ثابت میکند و بدین ترتیب بدون احتیاج به ترمز میتوان سرازیری های طولانی را طی کرد.

41 Horse Power اسب بخار. واحد اندازه گیری قدرت تولیدی توسط موتور. هر اسب بخار برابر 0.7457 کیلو وات است.
42 HYBRID

اتومبیلهایی که دو پیشرانه داشته باشند و این نام بیشتر برای اتومبیلهایی که یک موتور درون سوز (بنزینی یا دیزلی) و یک موتور برقی(که انرژی خود را از باطری های مربوطه میگیرد) دارند استفاده میشود. تا سرعت مشخصی فقط موتور برقی کار میکند و بعد از یک سرعت مشخص برای افزایش قدرت موتور درون سوز نیز شروع به کار میکند.هدف از تولید این نوع اتومبیلها مصرف سوخت کم و حداقل آلودگی محیط زیست است.

43 HYDROPNOMATIK

استفاده از بازوهای هیدرولیکی کمک فنر یه جای بازوهای فلزی که تنها از سوی سیتروئن استفاده میشود (همانند xantia).

44 HILL HOLD CONTROL

این سیستم در هنگام حرکت در سربالایی جلوی حرکت اتومبیل به عقب را میگیرد.در این سیستم ترمزها بصورت اتوماتیک عمل کرده و با فشار ثابتی ترمز گرفته میشود.بدین ترتیب تا زمان فشردن پدال گاز توسط راننده و حرکت اتومبیل جلوی حرکت اتومبیل به عقب گرفته میشود.

45 HUD Heads-up Display

این سیستم برای اولین بار در هواپیماهای جنگنده استفاده شد و به راننده امکان میدهد از وی شیشه جلوی اتومبیل اطلاعات اتومبیل را ببیند. این سیستم توسط یک پروژکتور اطلاعات را روی شیشه جلو منعکس میکند. (مانند برخی مدلهایBMW)

46 I-DRIVE

این سیستم توسط BMW ساخته شده است.در این سیستم کامپیوتری میتوان اعضای کنترلی متعدد موجود در اتومبیل را توسط یک Joystick تعبیه شده در کنسول میانی کنترل کرد.

47 IMMOBILIZER

سیستمی که جلوی کار کردن اتومبیل با کلید کپی شده و یا بدون کلید را میگیرد.در اتومبیلهای مجهز به IMMOBILIZER بعد از دریافت اطلاعات میکرو الکترونیکی داخل کلید توسط ECU اجازه استارت داده میشود.

48 INTERCOOLER

اینتر کولر وسیله ای است که در موتورهای مجهز به توربو استفاده میشود و وظیفه خنک کردن هوا را دارد.چون توربو شارژر هنگام فشردن هوا باعث گرم شدن آن میشود و حجم هوا افزایش پیدا میکند که در شارژ سیلندر تاثیر منفی ایجاد میشود.اینتر کولر بین موتور و توربوشارژر نصب شده و هوا را خنک میکند و بدین طریق جلوی افزایش حجم هوا گرفته میشود و بر قدرت و گشتاور موتور افزوده میشود.

49 ISOFIX

نوعی صندلی مخصوص کوچولو ها که بر روی صندلی عقب بسته میشود و ایمنی آنها را تامین میکند.

50 Kickdown

در اتومبیلهای مجهز به دنده اتوماتیک هنگامی که راننده پدال گاز را بصورت ناگهانی تا ته فشار دهد این سیستم برای افزایش شتاب و یا افزایش سرعت دنده معکوس میکند.

51 LED -Ligtht Emitting Diode

دیودی که با دریافت جریان برق نور میدهد.امروزه در اتومبیلهای مدرن از LED در چراغهای خطر و ترمز استفاده می شود. زیرا LED سریعتر از چراغهای معمولی روشن میشود.

52 LEV -Low Emission Vehicle Standarts

استانداردی آلایندگی اتومبیلهای تولید شده در ایالت کالیفرنیای امریکا.در بعضی ایالتهای دیگر امریکا نیز اجرا میشود و در سال 2004 جای خود را به استاندارد LEV II داد.

53 LPG - Liquified Petroleum Gas

سوخت گاز که تحت فشار یا دمای پایین تبدیل به مایع شده و در مخزن نگه داری میشود.قیمت آن نسبت به بنزین ارزان بوده و آلودگی بسیار کمتری ایجاد میکند و اکتان بالایی دارد.مصرف آن نسبت به بنزین بیشتر است.

54 LSD- Limited Slip Differential

دیفرانسیل محدود کننده لغزندگی.به خصوص در پیچها و زمینهای لغزنده جلوی سر خوردن اتومبیل را میگیرد. تفاوت این نوع دیفرانسیل پیشرفته با دیفرانسیلهای استاندارد در اینست که در مواقع شتاب گیری و کاهش سرعت نیز اتومبیل را کنترل میکند.

55 MACPHERSON MacPherson سیستم تعلیق متداولی که به صورت خلاصه یک اتصال زیری بین فنر لول و کمک فنر و موج گیر.
56 MPV اتومبیل چند منظوره (مانند سیناد و یا OpelZafira)
57 MPI انژکتور چند نقطه ای. بهترین حالت احتراق سوخت را به وجود می آورد.
58 NM   NEWTONMETRE

(واحد گشتاور یا همان torque) میزان نیرویی که بتواند یک جسم را 1 متر حرکت دهد و با واحد نیوتن متر بیان میشود. 1 نیوتن برایر 100 گرم است.در اتومبیل NM واحد گشتاور و یا قدرت چرخش موتور است.

59 Navigation System

سیستم هدایتگر یا راهبری. این سیستم به وسیله نقشه موجود در حافظه خود محل اتومبیل را دقیقا مشخص میکند و توسط یک نمایشگر بزرگ که در کنسول میانی قرار دارد راننده را از سریعترین و نزدیگترین مسیر ممکن به مقصد راهنمایی میکند.

60 NIGHT VISION

سیستم دید در شب.در صورت دید کم در شب راننده را از موانع موجود مطلع میکند.

61 Nitromethane NITRO

ترکیب ازت و متان و سوختی است که انرژی کمتری از بنزین تولید میکند ولی برای سوختن به هوای بسیار کمتری احتیاج دارد و بهمین جهت کارایی بهتری دارد.برای سوختن 1 ظرفیت بنزین 14.7 ظرفیت هوا لازم است ولی برای سوختن 1 ظرفیت نایترو 1.7 ظرفیت هوا لازم است و در نتیجه برای سوختن در محفظه احتراق 8 برابر بیشتر از بنزین سوخت وارد میشود.آوانتاژ نایترو فقط اینست که بطور متوسط 2.5 برابر بیشتر از بنزین سوخت وارد میشود.آوانتاژ نایترو فقط اینست که بطور متوسط 2.5 برابر بیشتر قدرت تولید میشود.

62 Oversteer به سر خوردن قسمت عقب اتومبیل گفته میشود.
63 Radiotelephone تلفن موبایل اتومبیل همراه با Car Audio set یک وسیله باشند.
64 Radiator

در اتومبیلهایی که سیستم خنک کننده آنها توسط آب کار میکند آب گرم شده از داخل رادیاتور عبور میکند و توسط FAN خنک شده و دوباره به موتور باز میگردد.

65 RDS - Radio Data System اطلاعات کانالهای FM رادیو را میتوان در پانل نمایشگر رادیو مشاهده کرد.
66 REAL-TIME در حالت عادی چرخهای جلو محرک هستند ولی اگر چرخهای جلو هرز گردی کنند سیستم بصورت اتوماتیک نیروی موتور را به چرخهای عقب منتقل میکند.
67 ROADSTER اتومبیلهای روباز دو دری که 2 نفر گنجایش سرنشین داشته باشند.
68 ROTARY-WANKEL MOTOR

نوعی موتور که در سال 1954 از سوی Felix Wankel ساخته شد.نحوه کار این موتور به طور خلاصه به این شکل است که با چرخاندن پیستون مثلثی شکل داخل بلوک محفظه احتراق , در داخل سیلندر حجم و میزان تراکمهای متفاوتی به وجود آورده شود.این تکنولوژی موتور امروزه بیشتر از سوی مزدا استفاده میشود. در مدل RX-8 مزدا که در اروپا جای مدل RX-7 را گرفت از این نوع موتور استفاده شده است.

69 Revolutions per Minute RPM دور در دقیقه.هر لحظه نشان میدهد که موتور در یک دقیقه چند دور میچرخد.
70 SEDAN اتومبیلهایی که 4 در دارند و از ستون C تا عقب بر آمده و موازی با زمین است.
71 SELF-LEVELLING SUSPENSION

یک عضو واسطه در داخل سیستم کمک فنر است که متناسب با مقدار بار اتومبیل ارتفاع کمک فنر را بصورت اتوماتیک تنظیم می کند.در این سیستم ارتفاع قسمت جلو و عقب مستقل از هم تنظیم میشود.

72 SLS سیستمی که ارتفاع اتومبیل را به صورت اتوماتیک تنظیم میکند و در اتومبیلهای RoadOff استفاده میشود.
73 SOFT-TOP به اتومبیلهای با سقف باز شونده گفته میشود که جنس سقف از پارچه و یا فلز با پوشش پارچه باشد.
74 spoiler در بعضی اتومبیلها در جلو و زیر سپر و در بعضی در عقب و روی صندوق نصب میشود. این قطعه باعث بهبود آیرودینامیک خودرو میشود.
75 Spider

در اوایل سالهای 1900 به وسیله سبک موتور دار و با 2 صندلی گفته می شد.این عبارت از سالهای 1950 از سوی تولید کنندگان ایتالیایی برای اتومبیلهای اسپورت 2 نفره و روباز شروع به استفاده شد.

76 SRS سیستمهای ایمنی اضافی مانند کیسه هوا.
77 STEER BY WIRE

سیستم فرمان هیدرویک الکترونیکی . همانند بازهای کامپیوتری ارتباط مکانیکی وجود ندارد بلکه با حرکت فرمان توسط راننده چرخهای جلو به صورت الکترونیک اتومبیل را هدایت میکنند.

78 STOP & GO سیستم که همراه سیستمAdaptive Cruise Control (ACC) کار میکند و فاصله را توسط سنسورها کنترل میکند و به خصوص در زمان حرکت در ترافیک سنگین کاربرد دارد.
79 SUPER SELECT

چرخهای محرک را بنا به شرایط و احتیاج راننده تغییر میدهد. این سیستم به 4 شکل کار می کند : 1-فقط چرخهای عقب محرک باشند. 2-تقسیم بین چرخهای جلو و عقب. 3-تقسیم مساوی نیرو بین چرخها جلو و عقب. 4-حرکت با 4 چرخ بصورت معمولی.

80 SUV -SPORT Utility Vehicle این اتومبیلها خصوصیات اتومبیلهای استیشن و ون را در متن خود دارند و معمولا 4WD هستند که برای مسیرهای غیر از جاده و نا همواریهای معمولی نیز مناسب هستند در عین حال که در جاده تفاوتی زیادی با یک اتومبیل معمولی ندارند.
81 Suspension سیستم تعلیق. ضربات و شوکهای وارده از طرف زمین به اتومبیل را جذب میکند.
82 TCS -ASR-ETC سیستم کنترل پاتیناژ.
83 TIPTRONIC گیرباکس دو حالته یعنی به دلخواه میتوان دنده را دستی و یا اتوماتیک عوض کرد.
84 TPC سیستم الکترونیک کنترل فشار (باد) لاستیک.
85 TURBO سیستمی که با فشرده کردن هوا باعث ورود هوای بیشتر به موتور میشود و با افزایش میزان هوای ورودی قدرت موتور افزایش میابد. پروانه توربو توسط گازهای خروجی از اگزوز چرخانده میشود.
86 Twin Spark استفاده از یک جفت شمع برای هر سیلندر که باعث احتراق بهتر ترکیب سوختی میشود و همچنین با کاهش زمان احتراق تراکم نیز افزایش میابد.Alfa romeo و بنز از این سیستم استفاده میکنند.
87 Understeer در رانندگی به سر خوردن قسمت جلوی اتومبیل گفته میشه (اتومبیل در پیچ فرمان پذیری ندارد) و بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو به دلیل سنگینتر بودن قسمت جلوی اتومبیل این حالت پیش می آید.
88 Variable Turbo geometry VTG

توربوی متغییر. این توربو در دورهای کم نیز کارایی دارد.هوایی که از منیفولد اگزوز می آید توسط پره های کوچکی که درون بدنه این توربو قرار دارد به مرکز پروانه هدایت میشود.این پره ها با دستوراتی که از سیستم کنترل موتور میگیرند به بالا و پائین حرکت میکنند و باعث میشوند در دورهای پائین نیز پروانه توربو با سرعت خوبی بچرخد. (همانطور که با کاهش قطر لوله فشار آب بیشتر میشود)

89 VVT-I سیستم کنترل زمان متغییر سوپاپ در Toyota
90 XDrive

زمانی که یکی از خودروهای ب‌ام‌و جزو خانواده xDrive است بدین معناست که نیروی تولیدی توسط پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

91 WHEELBASE (فاصله محور) فاصله بین مرکز چرخهای جلو تا مرکز چرخهای عقب.
92 استاندارد آلایندگی گازها

برای تبدیل گازهای مختلف خروجی از اگزوز به مواد غیر مضر از کاتالیزور استفاده میشود.استاندارد یورو مشخص کرده است که اتومبیلها چقدر میتوانند گاز تولیدکنند.از اول سال 2000 استاندارد Euro3 و از اول سال 2005 و در سال 2006 استاندارد آلایندگی Euro4 اجرا میشوند.

93 موتور 4 زمانه موتورهایی که سیستم کارکرد آنها به ترتیب : مکش , تراکم , کار ( نیرو , احتراق , باز شدن) و اگزوز میباشد.
94 موتور مربعی موتوری که Stork و اندازه آن یکی باشد (موتورهای Ecotec اپل)
95 میزان تراکم

از تقسیم کل حجم یک سیلندر بر موقیت پیستون در پایینترین و بالاترین نقطه بدست می آید.بدلیل ساختار سوخت دیزل موتورهای دیزل میزان تراکمی بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.

96 موتور سری شکلی از موتور که سیلندرها در یک راستا و کنار هم در داخل بلوک سیلندر قرار گرفته باشند.نوع دیگری از موتور سری موتور V شکل است.
97 سنسور باران سنسور اپتیکی که خیس شدن شیشه را دریافت میکند و برف پاک کن را به کار می اندازد و چنانچه سقف باز باشد سقف را میبندد.
98 گیرباکس نیمه اتوماتیک

در این گیرباکس پدال کلاچ وجود ندارد و این کار توسط پدال الکترونیکی و یا هیدرولیکی انجام میشود.امروزه از این گیرباکس در بسیاری از اتومبیلها استفاده میشود و آخرین نوع آن Easytronic است که در اپل کورسا استفاده شده است.

99 وزن خالص و یا خالی اتومبیل مجموع وزن خود اتومبیل و راننده که 75 کیلو گرم در نظر گرفته میشود و باک سوخت که 90% آن پر باشد.
100 زمان متغییر سوپاپ موتور در دورهای متفاوت یکی از زمان های سوپاپ را که کارایی بهتری دارد را انتخاب میکند و بدین ترتیب موتور در تمام دورها با مصرف کمتر کارایی بهتری خواهد داشت.
101 سیستم شست و شوی چراغ

این تجهیزات که ظرف محلول و موتور مستقلی دارد با پاشش آب بر روی چراغها آنها را تمیز کرده و جلوی کاهش نور را میگیرد.در بعضی از مدلها چراغها مجهز به برف پاک کن نیز هستند.

102 لوله ترمز شیلنگهای فلزی که در بعضی برای محافظت از زنگ زدگی پوشش پلاستیکی دارند. قطر داخلی این لوله ها 2.5mm و قطر خارجی آنها 4.5mm میباشد و وظیفه رساندن روغن ترمز را از مرکز اصلی به المانهای ترمز واقع در چرخها را دارند.
103 دیسک ترمز

دیسکهای ترمز معمولا برای چرخهای جلوی اتومبیل نصب میشوند و در بعضی از اتومبیلها نیز هر 4 چرخ مجهز به ترمزهای دیسکی هستند. جنس آنها معمولا فلزی و یا از آلیاژ آهن است و چون در زمان ترمز حرارت زیادی ایجاد میشود خنک کردن دیسکها اهمیت زیادی دارد.امروزه ترمزهای دیسکی از جنس سرامیک پیشرفته ترین و بهترین نوع ترمز هستند که مشکل داغ کردن ندارند و عمر بیشتری دارند.

104 تقسیم نیروی ترمز نیروی ترمزها به چرخهای جلو بیشتر از چرخهای عقب منتقل میشود.
105 فرمان هیدرولیک فشار هیدرولیکی که با کمک موتور ایجاد میشود به راننده امکان میدهد با نیروی کمی فرمان را بچرخاند.
106 فیلتر گازوئیل فیلتر گازوئیل در موتورهای انژکتور دیزلی که جلوی ورود ذرات را به موتور میگیرد.
107 خفه شدن موتور

ریختن بیش از اندازه سوخت به موتور (موتور کاربراتوری و یا انژکتوری میتواند باشد) این مشکل میتواند در نتیجه ایراد در فیلتر هوا , تنظیم نبودن کاربراتور , فعال بودن بیش از اندازه ساسات و کم بودن هوای ورودی به موتور به وجود آید.

108 روغن موتور سنتتیک ( یا سنتزیک) روغن موتورهایی که در داخل آنها از مواد نفت استفاده نشده و کارایی بهتری دارند.
109 سرسیلندر

در بالای بلوک سیلندر موتور قرار میگیرد و معمولا قابل جدا سازی است.در برخی موتورها سوپاپها نیز در سرسیلندر نصب میشوند. همچنین مسیر آب و روغن موتور و شمعها در سر سیلندر است.

110 ضریب آیرودینامیک

ضریب آیرو دینامیکی یک اتومبیل با طراحی بدنه آن ارتباط مستقیم دارد و نقش مهمی در رسیدن اتومبیل به سرعتهای بالا و میزان مصرف سوخت اتومبیل دارد. در طراحی اتومبیل با کمک اسپویلر و سایر قطعات میتوان ضریب آیرودینامیک را کم کرد.برای محاسبه آن از تونلهای هوا استفاده میشود.

111 نقطه مرگ پائینی پائینترین نقطه حرکت پیستون در داخل سیلندر که برای بالا آمدن یک لحظه توقف می کند.
112 AIR cleaner

صافي هوا:محفظه‌اي فلزي يا پلاستيكي حاوي المنتي فيلتر كننده است كه وظيفه آن گرفتن گرد و غبار و آشغال‌ها از هواي ورودي به موتور مي‌باشد

113 AIR Filter element

فيلتر هوا: فيلتر موجود در صافي هوا كه غالباً از نوعي كاغذ پليسه خورده ساخته مي‌شود و در دوره‌هاي زماني معين بايد تعويض شود.

114 Allen key آچار آلن: آچاري شش گوش است كه در داخل حفره شش ضلعي انتهاي پيچ‌هاي آلني قرار گرفته و براي باز كردن و بستن آنها استفاده مي‌شود.
115 Aligator clip

انبر سوسماري: نوعي انبرك فلزي نوك دراز و فنردار است كه نوك آن دندانه‌دار بوده و از آن براي برقراري اتصالات موقت الكتريكي استفاده مي‌شود.

116 Alternator

دينام : از اجزاي سيستم برقي وسيله نقليه كه انرژي مكانيكي دريافتي از موتور را به انرژي الكتريكي تبديل مي‌كند به اين وسيله ضمن شارژ باطري، سيستم‌هاي استارت، احتراق و لوازم برقي را به‌كار مي‌اندازد.

117 AMP) Ampere)

آمپر: واحد اندازه‌گيري جريان الكتريكي را آمپر مي‌گويند. يك آمپر برابر است با مقدار جريان توليد شده توسط يك ولت در مقاومت الكتريكي يك اهم .

118 Anti freeze

ضد يخ : ماده‌اي كه غالباً اتلين كليكول بوده و با آب مخلوط شده و در رادياتور خودرو، تزريق مي‌شود تا در فصل زمستان از يخ زدن آب پيشگيري كند. ضد يخ حاوي مواد شيميايي براي پيشگيري از پوسيدگي، زنگ زدگي و يا تشكيل رسوبات مي‌باشد.

119 Antiseize compound

ماده ضد جوش خوردگي: پوششي كه احتمالاً جوش خوردن اتصالاتي نظير، پيچ و مهره‌هاي منيفولد اگزوز را كه در معرض حرارت‌هاي زياد قرار دارند كاهش مي‌دهد.

120 Asbestos

فيبر نسوز: ماده معرفي فيبر مانند با مقاومت زياد در برابر حرارت كه غالباً در تركيب مواد لنت ترمز به‌كار مي‌رود. فيبر‌ نسوز براي سلامتي مضر بوده و غبار ايجاد شده توسط لنت ترمز نبايد استنشاق شود.

121 Axel

محور ( اكسل): شافتي كه چرخ بر روي آن قرار مي‌گيرد و گاهي نيز به همراه چرخ مي‌چرخد . محوري كه چرخ‌هاي طرفين خودرو را به هم وصل مي‌كند اكسل ناميده مي‌شود. اكسلي كه نيروي موتور را به چرخ‌ها منتقل مي‌كند به اكسل محرك معروف است.

122 Axle shaft شافت اكسل: شافتي كه در طرفين ديفرانسيل قرار مي‌گيرد و نيرو را از ديفرانسيل به چرخ‌هاي متحرك منتقل مي‌كند.
123 Ball b earing

بلبرينگ: مجموعه‌اي شامل دوقفسه‌ داخلي و خارجي با جنس سخت است كه ساچمه‌هاي كروي از جنس فولاد سخت بين آنها قرار مي‌گيرد و به‌عنوان ياتاقان ضد اصطكاك عمل مي‌كند

124 Bearing

ياتاقان: نيم حلقه‌اي پهن كه برروي شافت متحرك و يا درون حفره حلقوي محل قرار گرفتن شافت قرار مي‌گيرد و باعث كاهش اصطكاك و ساييدگي شافت يا حفره آن مي‌شود.

125 Big end bearing ياتاقان ميل‌لنگ:‌ ياتاقاني كه در محل اتصال شاتون به ميل لنگ قرار مي‌گيرد.
126 Bleed nipple

سوزن يا شير هواگيري : دريچه‌اي كه در سيلندر ترمز، محفظه صفحه ترمز يا ديگر اجزاي هيدروليك قرار مي‌گيرد و براي تخليه هواي موجود در سيستم مربوطه باز مي‌شود، به اين دريچه، پيچ هوا گيري نيز مي‌گويند.

127 Brake disk ديسك ترمز : قطعه‌اي از سيستم تعليق و ترمز ديسكي كه همراه چرخ مي‌چرخد و در هنگام ترمز گيري لنت ترمز بر روي آن قرار مي‌گيرد.
128 Brake bleeding هواگيري ترمز: روشي براي تخليه هوا از لوله‌هاي هيدروليك در سيستم ترمز هيدروليكي است.
129 Brake drum

كاسه ترمز: قسمتي از سيستم تعليق (عموماً چرخ عقب) و ترمز كاسه‌اي كه همراه چرخ مي‌چرخد و در هنگام ترمزگيري، كفشك ترمز بر روي آن قرار مي‌گيرد.

130 Brake lining

لنت ترمز: ماده‌اي زبر است كه در هنگام ترمز گيري به صفحه يا كيسه چسبيده و باعث كاهش سرعت وسيله نقليه مي‌شود. لنت معمولاً توسط چسب يا پرچ به كفشك‌هاي ترمز متصل مي‌شود.

131 Brake pads

بالشتك ترمز: بالشتك‌هاي قابل تعويضي كه در هنگام ترمز گيري به ديسك ترمز مي‌چسبند. اين بالشتك‌ها از جنس فلز بوده و لنت ترمز بر روي آن پرچ شده است.

132 Brake shoe كفشك ترمز: صفحه فلزي هلالي شكلي كه لنت ترمز برروي آن پرچ شده در هنگام ترمز به كاسه ترمز (كاسه چرخ) مي‌چسبد.
133 Breaker bar اهرم: دسته‌اي بلند كه براي ايجاد نيروي بيشتر به دسته آچار اضافه مي‌شود.
134 Bulk head صفحه جدا‌كننده قسمت موتور از قسمت سرنشين در اتاق خودروها
135 Caliper

كوليس: نوعي ابزار اندازه‌گيري كه مي‌تواند ابعاد خارجي اجسام مانند ضخامت و همچنين ابعاد داخلي، مانند قطر و عمق را اندازه‌گيري كند. قطعه‌اي ثابت از يك مجموعه ترمز ديسكي كه قسمتي از ديسك را احاطه كرده و حامل لنت‌هاي ترمز است. همچنين كاليپر در بردارنده اجزاي هيدروليكي است كه در زمان ترمزگيري باعث درگير شدن لنت‌ها با ديسك مي‌شود.

136 Camshaft

ميل سوپاپ: شافتي كه يك سري زائده بادامي شكل به نام بادامك بر روي آن تعبيه شده و مكانيزم سوپاپ‌ها را به كار مي‌اندازد. اين شافت به وسيله چرخ دنده، زنجير و يا تسمه گردانده مي‌شود.

137 Canister كانيستر- مخزن جذب بخارات بنزين: محفظه يا ظرفي در سيستم كنترل توزيع سوخت كه حاوي تكه‌هاي كوچك كربن براي جذب رطوبت و بخار از سيستم سوخت است.
138 Carbure Tlor - Carburetor

كاربراتور: مجموعه‌اي كه سوخت و هوا را با نسبت‌هاي مناسب مخلوط مي‌كند تا حداكثر قدرت ممكن را از عمل احتراق حاصل از جرقه شمع در يك موتور احتراقي ارائه دهد.

139 Caste llated nut - Castle nut

مهره اشپيل‌خور- مهره چاكدار: لبه‌هاي اين مهره مانند لبه‌هاي فوقاني قلعه‌هاي قديمي، داراي كنگره است و علت نامگذاري آن نيز به دليل همين تشابه است. در تنظيم چرخ‌ها، به شيب رو به جلو يا رو به عقب محور فرمان كاستور گفته مي‌شود. وقتي Castor محور فرمان در نقطه بالايي به طرف عقب مايل باشد، شيب آن مثبت فرض مي‌شود.

140 Cataly Tic Converter

مبدل كاتاليزي: قسمتي از سيستم اگزوز شبيه به صدا خفه‌كن كه آلودگي‌هاي ويژه‌اي را از دود خروجي موتور جذب و به گازهايي بي‌ضرر تبديل مي‌كند.

 

Say something here...
Cancel
You are guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.