اخبار خودرو | جدیدترین خودرو ها | آخرین اخبار خودرو | اسپرت خودرو

از زمانی که مدل های فورد T به بازار آمدند، نام فورد با مسابقات رالی عجین شد، اما هیچ دوره ای به اندازه ی دهه ی 1960 برای فورد موفقیت نیافریده. تا سال 1969، فورد 4 پیروزی متوالی 24 ساعته ی دور لومان(مسابقات معتبر رالی) را با GT40 داشت، در حالیکه موستانگ در مدل های سری Trans-Am نمایش خوبی از خود به جا می گذاشت. بلو اُوِل(Blue Oval) جام نسکار (انجمن کشوری مسابقات خودروهای کارکرده، این انجمن بزرگ‌ترین برگزارکننده مسابقات اتوموبیل‌رانی در ایالات متحده آمریکا است) را نیز فتح کرد در حالی که تورینو تالادگای قدرتمند این قهرمانی را در سال های 1968 و 1969 بدست آورده بود.   

 

اما، با داج (خودرو ساز آمریکایی) و چارجر دیتویای آن که در سال 1969 به سرعت درحال رشد بود، فورد تصمیم داشت که آئرو واریور(خودروی مسابقه ای سری قبل فورد) خود را به شکل اصلاح شده و آئرو دینامیک شده ی تورینو عرضه کند. بنابراین کینگ کبرا بوجود آمد، نوع اولیه ای که تحت انگیزه ی موتور Boss 429 مشهور و قابلیت نیروی فوق العاده ای بر روی پیست بود. متاسفانه، بدنبال افزایش حداقل تعداد خودروهای تولید شده برای عموم توسط نسکار از 500 تا      3000برای خودروهایی که مایل به کسب امتیاز جام اسپرینت را داشتند، فورد پروژه را رها کرد و اجازه ی تسلط داج و پلای موث (Plymouth) را برای فتح سری نسکار برای 3 سال داد.    

44 سال بعد، نوع اولیه ی کینگ کبرا به میادین بازگشت تا شکوه خود را بازپس بگیرد. این بازگشت با کلکسیون نعنایی رنگ کلاسیکی بود که داستان های جذابی در پی نام خود داشت.

بیرونی 

پروژه ی کینگ کبرا تغییرات زیادی را بر روی فورد تورینو اعمال کرد. از آنجایی که هدف فورد بهبود بخشیدن آئرورینامیک و نیروی فشار پایین خودرو بود، نمای جلو و سپرهای جلو تغییرات اصلی را تجربه کردند. لامپ جلوهای همیشگی و طراحی گریل با سپرهای شال پوشده نادیده گرفته شد تا نمای جلو بینی تیز با چراغ جلوهای کار گذاشته شده در سپر جایگزین شود. مکش آن به قسمت نمای پایینی منتقل شد، در حالی که در زیر سپر کروم راهنما ها بین لامپ های جلویی که شبیه داتسون 240Z  بود کار گذاشته شد. کاپوت بازنگری شده، طولانی تر و شیب دار تر به سمت دماغه بود و ناحیه ی مرکزی آن بدون هیچ طرحی بود و شکل قاشق مانند همیشگی دیگر وجود نداشت. 

 

داخلی 

بر خلاف نمای خارجی، داخلی کینگ کبرا تا حدود زیادی شبیه تورینو بود هرچند تزئینات نه چندان ضروری خودور عضلانی 1970 را نداشت. کابین صندلی های پلی وینیل، پادری های براق، پدال های استیل تزئین شده و فرمان مختص 1970 سه اسپوکی از جمله مشخصه های داخلی آن است. سوئیچ های کروم، کنترل های لغزنده برای سیستم گرمایشی و رادیو، و سرعت سنج افقی که در اکثر مدل های فورد این دوره دیده می شود، در مدل تورینو کینگ کبرا نیز دیده می شود. مانند تمامی خودروهای عضلانی مدل بالا، مدل اولیه یک دنده ی هرست T-handle  دارد که بر روی پوشش مشکی کف خم شده است.  

 

پیشرانه

این مدل اولیه دارای موتور قدرتمند 429 فورد است، منبع تامین قدرتی که فقط در باس 429 موستانگ موجود است. واحد V8 7 لیتری نیه همی به گونه ای تنظیم شده تا قدرت کمتر از 700 اسب بخار را تولید نکند که این سبب بهبود بخشیدن به 200 پونی شد زمانی که با موستانگ باس 429 آن را مقایسه می کنیم. 

همانند خودرو عضلانی بیابان گرد، موتور به یک جعبه دنده 4 سرعته ی دستی جفت شده است.  جدا از چراغ جلوهای لوله ای شکل، صدا خفه کن های IMCO، و دنده ماشین 3.50، مابقی جزئیات پیشرانه بسیار شبیه تورینو است.

سیستم تعلیق

تورینو کینگ کبرا با داشتن سیستم تعلیق عقب و جلو نسکار، در آزمایش پیست با یک جفت فنر سنگین و شُک های مونرو متیک در عقب مورد تست قرار گرفت. در قسمت بالایی جلو خودرو، پیکر بندی استاندارد دو کاره ی A-arm با فنرهای مختص نسکار برای رانندگی های با ارتفاع پایین قرار دارند. نیروی ترمز توسط دیسک جلویی نیرو دار و ترمزهای درام تامین می شود، در حالی که یک مجموعه از چرخ های مگنوم 500 پوشیده شده در تایرهای گودیر مسئولیت به جلو راندن این 700 اسب بخاری در اطراف پیست بیضی شکل را به عهده دارد.   

قیمت

این مدل خاص که یکی از اولین نوع های اولیه است که توسط فورد ساخته شده، به قیمت 459900 دلار به فروش می رسد.  این تورینو کینگ کبرا که قبلاً باد مور(مالک بازنشسته ی نسکار) صاحب آن بود، 43325 مایل را بر روی کیلومتر شمار خود به همراه فاکتوری اصل از خود کمپانی فورد را دارد. 

 

زنده و سر حال بودن این خودرو بعد از 44 سال چیزی شبیه یک معجزه است، زیرا اکثر خودروهای نوع اولیه و آزمایشی یا جدا سازی می شوند و یا به اسقاطی ها سپرده می شوند. هرچند که کینگ کبرا هرگز یک خودروی واقعی مسابقه ی نسکار نشد، اما این تورینو نارنجی یکی از بخش های مهم مسابقه ایی فورد باقی خواهد ماند و همیشه کلکسیونرها به دنبال آن خواهند بود. به عنوان یکی از دو نوع اولیه ای که بوسیله ی بلو اول ساخته شده، این نوع تورینو کینگ کبرا در واقع یک نوع خاص و منحصر به فرد است، و جزء اولین هایی است که دارای موتور 429 باس است. آیا این قیمت این خودرو را توجیه می کند؟ احتمالاً برای آنهایی که یک فراری مدل جدید را ترجیح می دهند این قیمت ارزشش را ندارد اما مطمئناً در بین طرفداران سینه چاک نسکار بازار خوبی پیدا خواهد کرد.