اخبار خودرو | جدیدترین خودرو ها | آخرین اخبار خودرو | اسپرت خودرو

گروه خودروسازی تویوتا قصد کاهش تولید کوچکترین مدل خود، سایون IQ را دارد بعد از اینکه اندازه، قیمت، و مصرف سوخت آن نتوانست نظر مشتریان آمریکایی را به خود جلب کند. بعد از اینکه با توجه به درخواست مشتریان، تویوتا اجازه ی تعویض خودرو را صادر کرد، فروش IQ در ایالات متحده 50 درصد کاهش را تجربه کرد و به 2040 دستگاه  در سال گذشته رسید. البته تولید نوع xD در جولای به پایان رسید و سایون فقط 4 مدل را در بازار داشت. داگ مورتا، مدیر برند سایون اعتقاد دارد که سایون زیاد در صف انتظار فروش نخواهند ماند و باقی محصولات به فروش خود ادامه خواهند داد.

 

 

برنامه ی تویوتا در سه سال آینده معرفی سه مدل دیگر از سایون شامل دو مدل در نیمه ی دوم سال 2015 است تا برندی را که بیش از یک دهه ی پیش پایه ریزی شد را احیاء کند و نظر قشر جوان را نیز جلب کند. فروش سایون در سال گذشته لغزشی 15 درصدی داشت و به 58009 دستگاه رسید. این رقم کمتر از فروش 12 مدل دیگر تویوتا در آمریکا است که شامل تویوتا آوالون و لکسوس سدان  ES می شود. 

مورتا می گوید که IQ یک تجربه ی سودمند بود که به تویوتا درس های مهمی در مورد سلائق خریداران در ایالات متحده داد. هرچند که تویوتا IQ را مجهز به 11 اِربگ و میزان تصادف 4 ستاره کرده بود، اما مشتری های آمریکایی با ابعاد خودرو مشکل داشتند. مورتا ادامه می دهد که "فیزیک فیزیک است و مشتری ها با رانندگی کردن یک خودروی سایز کوچک عصبی می شدند". بر طبق اطلاعات سایت سایون، IQ تقریباً 305 سانتی متر طول، و 167 سانتی متر عرض دارد. این ابعاد تقریباً 14 اینچ طولانی تر و تقریباً 5 اینچ عریض تر از دایملر AG اسمارت فور 2 است. 

خریداران آمریکایی نیز سایز را با قیمت مرتبط می دانند و بر خلاف اروپایی ها زیاد علاقه ای به ایده ی اعلاء خودروهای کوچک ندارند. با مصرف سوخت  60 کیلومتر در هر گالون در شهر و بزرگراه، IQ رتبه ی بهترین مصرف سوخت ترکیبی خودرو های غیر هیبریدی را به خود اختصاص داد. اما مورتا می گوید که توقع  آمریکایی ها از خودرویی با سایز IQ مصرف 96 کیلومتر در هر گالون است. وی ادامه می دهد که ما از همه ی این جبهه ها درس هایی یاد گرفته ایم  و این بر نگرش ما در مورد پیشبرد وسائل نقلیه تاثیر شگرفی خواهد داشت. 

در نمایشگاه خودرو لس انجلس در نوامبر، سایون خودرو مفهومی iM را به معرض نمایش گذاشت. این برند یک نوع تولید انبوه iM و نیز یک سدان جدید را در آوریل در نمایشگاه اتومبیل خودرو به نمایش خواهد گذاشت و هر دو آن ها در نیمه ی دوم سال 2015 در خط تولید قرار خواهند گرفت.  برای اینکه تویوتا بتواند برند را همچنان محبوب نگه دارد و فروشندگان را مشغول، لازم است که حداقل سالانه 100 هزار خودروی سایون به فروش برساند. توجه تویوتا فعلاً معطوف به برنامه ریزی برای کمک به سایون برای رسیدن به این سطح از انتظارات است که آخرین بار در سال 2008 به آن دست یافت.

 

کوچکترین مدل تویوتامورتا می گوید:" افراد واسطه ای وجود دارند که احساس می کنند ما به آنها در مورد میزان بازتولید محصولات و میزان سرمایه گذاری قولی داده ایم و فکر می کنند که ما آن انتظارات را برآورده نکرده ایم. ما فعلاً سه برند در بازار داریم و لازم است که همه ی این سه برند را حمایت کنیم".